poniedziałek, 17 listopada 2014

Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Piosenka okrzyknięta hymnem apatycznych dzieci Pokolenia X.


Kontynuujemy skróconą listę artystów z Klubu 27. Płyta Nevermind wraz z singlem Smells Like Teen Spirit uzyskała status dziesięciokrotnej platyny, co jest niebywałym sukcesem zwłaszcza w latach 90. gdzie rock alternatywny był mało znany. 
Tekst po pierwszym przesłuchaniu jest niezrozumiały co jest spowodowane gardłowym niewyraźnym śpiewem wokalisty. Z tego co możemy przeczytać w różnych źródłach, Kurt inspirowany był gniewem, ale oprócz wielu sprzeczności w tekście widać ogromne zdezorientowanie. Pokrótce jest zły bo nie wie co się dzieje. To, że piosenka nie ma ukrytego sensu to już wiemy. Uważam jednak, że każdy kto tworzy teksty czymś się kieruje i podświadomie zamieszcza w słowach swoje uczucia i emocje. Wydaje mi się, że moje podejrzenia okazują się słuszne. Kurt Cobain był świeżo po rozstaniu więc zamieścił o partnerce jeden wers: "She's over bored and self assured". Dwa słowa w refrenie, które mnie zaciekawiły to: "A mulato, a albino". W mojej interpretacji może to znaczyć, że po prostu był tolerancyjny i sprzeciwiał się rasizmowi. Idąc w to głębiej również możemy stwierdzić, że walczył z systemem. 
Teledysk przypomina mi taką premierę utworu gdzie artyści "testują" na przypadkowych ludziach nowy kawałek. Cała scenografia mi do tego pasuje, piwnice starego budynku, starszy sprzątacz, który zabiera się do pracy. Kilka cheerleaderek gdzieś tańczy a na piersi mają znak anarchii. Powolne zwrotki wprawiają wszystkich w stan lekkiego uśpienia a w głośnych i mocnych refrenach dają upust swojej złości i szaleją na całego. 
Nic dodać, nic ująć. Może piosenka nie ma przekazu, ukrytego sensu ale w tym przypadku to nie ważne. Nirvana wykonała kawał niezłej roboty.
Zapraszam do przeczytania innych postów. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz